Meest gestelde vragen...

Onderstaand de meest gestelde vragen tijdens de InformatieBijeenkomsten en gedurende het SlimOnderhoud project. We werken deze vragen en de antwoorden steeds bij.

HUURVERHOGING
1. Hoe is de huurverhoging precies opgebouwd?
De opbouw van de huurverhoging wordt volgende week door Woonvisie met de KlankbordGroep besproken. In de Nieuwsbrief die volgt komen we hier uitgebreid op terug.

2. Betaal ik voor wat ik al heb (HR++glas)?
Heeft u al HR++ glas? Dan betaalt u hier niet nog eens extra voor. De huurverhoging wordt apart voor u berekend. Energiebesparende maatregelen

ENERGIEBESPARENDE MAATREGELEN

HR ++ ISOLATIEGLAS
3. Wordt de geluidsoverlast van buitenaf naar de woonkamer minder?
Dit verschilt per woning, maar als u van enkel glas naar HR++ glas gaat dan
heeft u zeker minder geluidsoverlast. Daarnaast worden ook de panelen
van binnenuit extra geïsoleerd en de naden rondom de kozijnen opnieuw
afgedicht. Dit zal de geluidsoverlast ook doen afnemen.

4. Hoe kun je zien dat het HR++ Glas is?
In de sponning (aluminiumstuk tussen het glas) staat het jaartal en de tekst ‘HR++’, staat dat er niet? Dan heeft u nog geen HR++ glas en wordt uw glas vervangen.

5. Blijven de houten klepramen gehandhaafd?
De houten klepramen worden vervangen door nieuwe geïsoleerde hardglazen klepramen met politiekeurmerk. Twee klepramen aan de galerijzijde kunnen traploos worden geopend.

ISOLATIE PANELEN
6. Wij hebben last van tocht via de panelen onder de ramen. Wordt dit aangepakt?
De panelen worden van binnenuit extra geïsoleerd en de naden rondom de kozijnen worden opnieuw afgedicht.

7. Wat wordt er wel en niet van de algemene ruimtes geïsoleerd?
NIET: De kopgevels en de bergingsplafonds zijn al geïsoleerd. De trappenhuiswanden worden niet geïsoleerd.
WEL: Het dak en de bergingswanden op de galerijen worden wel geïsoleerd.

8. Op mijn slaapkamer is het heel erg koud. Wordt dit geïsoleerd?
Naar aanleiding van de InformatieBijeenkomsten bekijken we dit onderwerp opnieuw. Binnenkort komen we met een antwoord. Geïsoleerde meterkastdeur

9. Wordt het meterkastplafond geïsoleerd?
Nee, maar de sparingen worden afgedicht en de nieuwe deur en het nieuwe paneel zijn geïsoleerd.

INDIVIDUELE CENTRALE VERWARMING
10. Moeten wij zelf de gasmeter vervangen als wij nog geen gasmeter hebben?
Woonvisie regelt een nieuwe gasmeter. U moet uzelf aanmelden bij de energieleverancier.

11. Blijven de collectieve stijgleidingen zitten?
Ja, die blijven gehandhaafd.

12. Hoe gaan de gasleidingen lopen?
De gasleiding loopt vanuit de meterkast langs de vloer, keuken en entreehal naar de slaapkamer aan de galerijzijde. Daar gaat de gasleiding omhoog met de C.V. leiding mee naar de werkkast.

13. Er wonen steeds meer ouderen in de complexen. Is een ketel op basis van gas wel veilig?
De C.V. ketel voldoet aan de laatste eisen met betrekking tot beveiliging en rendement.

14. Worden de radiatoren ook vervangen?
In alle ruimtes, op de badkamer en de hal na, komen nieuwe radiatoren. Heeft u een nieuwe radiator die u graag wilt behouden? Dan kijken we of dit kan.

15. Waar komt de C.V. ketel te hangen?
De C.V. ketel komt in de werkkast te hangen aan de wand van de toiletzijde tenzij anders met u, tijdens de warme opname, wordt overlegd. Uitgangspunt is dat er voldoende ruimte ontstaat voor de wasmachine en de droger.

16. Op welke hoogte komt de C.V. ketel te hangen?
De C.V. ketel wordt op ooghoogte opgehangen.

17. Blijft de bestaande thermostaatkraan functioneel?
De nieuwe kamerthermostaat neemt de functie over van de thermostaatkraan in de woonkamer. Eventueel kunnen recent geplaatste thermostaatkranen in de overige ruimtes worden herplaatst.

18. We hebben nu een boiler met heel veel druk. Hoe gaat dit straks?
Ik heb een harde straal in mijn douche en ik ben bang dat ik deze kwijt raak. Om een goede druk te behouden kunt u een water- en energiebesparende douchekop installeren met een capaciteit tussen de 6 en 8 liter per minuut.

INDIVIDUELE VRAAGGESTUURDE VENTILATIE
19. Hoe werkt de nieuwe ventilatie?
De nieuwe ventilatie wordt een individuele ventilatie en kan in tegenstelling tot
het huidige systeem nu individueel per ruimte worden aangestuurd. De benodigde
stroomaansluiting wordt zoveel mogelijk ‘onzichtbaar’ aangebracht.

20. Ik ruik etensgeuren en andere luchtjes van mijn onderburen, wordt dit minder met het nieuwe ventilatiesysteem?
Met het ventilatiesysteem heeft u straks minder last van luchtjes van uw buren.

OVERLAST
21. Welke ruimtes moet ik allemaal leegruimen?
In de BewonersMap komt een plattegrond met daarop aangegeven welke ruimtes moeten worden leeggeruimd. Dit wordt ook tijdens de warme opname met u doorgesproken.

22. Wordt er hulp geboden aan mensen die niet zelf de ruimtes kunnen leegruimen?
Tijdens de warme opname wordt geïnventariseerd bij wie hulp nodig is. Indien nodig, dan wordt u hierin ondersteund.

23. Worden de vloeren bedekt als er wordt gewerkt?
Ja, de vloeren worden afgedekt.

24. Kunnen de werklieden ook later beginnen met boren?
Helaas niet, dan loopt de planning uit en zijn we nog langer bezig.

25. Hoe zit het met de bescherming van het interieur?
U kunt om afdekfolie vragen tijdens de warme opname om uw eigendommen
mee te beschermen.

26. Wat gebeurt er als er schade ontstaat aan mijn eigendommen?
Wij verzoeken u om de schade op korte termijn door te geven zodat wij dit met u kunnen afhandelen.

27. Kan de wasmachine in de werkkast blijven staan tijdens de werkzaamheden?
Nee, de werkkast dient leeg te worden gemaakt voor de werkzaamheden.

OVERIG
28. Welke keukens worden vervangen?
De keukens die ouder zijn dan 15 jaar worden vervangen, tenzij u dat niet wenst.

29. De meeste tocht komt door de voordeur, worden daar aanpassingen aan gedaan?
Indien u gebruik maakt van de 3-puntssluiting, minimaliseert u hiermee de tocht. Ook worden er aanpassingen gedaan aan deze deur, waardoor wij verwachten dat de klachten verminderen.

30. Kan de intercom worden vervangen? Ik wil graag zien wie er beneden staat.
Woonvisie komt tegemoet aan deze wens, iedereen krijgt een videofoon.

31. Heeft Woonvisie nagedacht over zonnepanelen op alle daken?
Woonvisie is momenteel voor al haar woningen aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot zonnepanelen. Dit wordt alleen tijdens deze Energiebesparende maatregelen niet meegenomen.

32. De radiator in de gang, kan deze worden weggehaald? 
U kunt deze radiator zelf afkoppelen indien gewenst.

33. Is het mogelijk om een langere radiator te krijgen?
Wij hebben gekozen voor één standaard maat. Deze geeft voldoende verwarming voor de ruimte. De radiator kan dus niet langer. Wel kunt u er voor kiezen om de radiator iets naar links te plaatsen.

34. Bestaat de mogelijkheid om alle spullen uit huis tijdelijk op te slaan in een container?
Nee, u moet uw spullen zoveel mogelijk opslaan in de ruimtes waar wij niet hoeven te zijn tijdens de werkzaamheden.

35. Ik heb mijn keuken nog niet uitgekozen, kan dit nog?
Woensdagmiddag 1 juli is de laatste mogelijkheid om in de ModelWoning uw keukenkeuze door te geven. Indien u niet in de gelegenheid bent om dan langs te komen dan kunt u met ons contact opnemen via 06-26265620.


TIJDENS DE WERKZAAMHEDEN
36. Wanneer worden de bergingen geïsoleerd?
De isolatie van de berging vindt plaats buiten de 5 dagen waarin uw woning wordt aangepakt. Er wordt met u persoonlijk een planning afgestemd. In overleg met de uitvoerder (Hans Moors) kunt u uw afval aanbieden. Neem contact met hem op via: 06-35117052.

37. Wanneer worden de privacy-schermen teruggeplaatst?
De privacy-schermen worden teruggeplaatst als de werkzaamheden in en aan de woningen gereed zijn. In week 40 worden de privacy-schermen van strang 1,2 en 3 teruggeplaatst.

38. Wat gebeurt er met de wasmachinebak?
De wasmachinebak wordt bij iedereen verwijderd en niet teruggeplaatst.
De redenen hiervoor zijn:
  • de lekbak gaat straks niet meer passen;
  • de lekbak heeft geen functie, als de slang springt komt er sowieso waterschade;
  • de meeste wasmachines hebben een ingebouwde aquastop. Indien deze niet is ingebouwd kun je kunt een aquastop ook zelf kopen en tussen de kraan en slang plaatsen.

39. Wanneer krijgen wij de nieuwe keuken?
De nieuwe keukens worden 3 à 4 weken na de Energiebesparende maatregelen geplaatst. De planning wordt nog met u afgestemd. Indien u niet gekozen heeft voor de standaard keuken moet wel de offerte zijn omgezet in een order en zijn betaald. Indien u nog geen offerte heeft ontvangen dan krijgt u daar binnenkort meer informatie over.